Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania a zameranie materskej školy

             

            Vlastné ciele materskej školy sú vypracované na základe diskusie pedagogických zamestnancov. Sú výsledkom autoevalvácie materskej školy, ktorej súčasťou je spracovanie zistení z dotazníkov a rozhovorov s pedagogickými i nepedagogickými zamestnancami materskej školy a rodičmi. Pri formulovaní cieľov berieme do úvahy aj individuálne charakteristiky detí, spracované výsledky hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania v materskej škole, analýzy trendov a ponúkajúcich sa príležitostí, analýzy silných a slabých stránok materskej školy.

Vlastné ciele materskej školy:

  • Deti budú považovať pohybovú aktivitu a šport ako súčasť svojho životného štýlu
  • Deti sa budú vedieť slobodne vyjadriť a primerane presadiť v rôznych situáciách
  • Deti budú schopné niesť zodpovednosť sa svoje konanie
  • Deti budú nadobúdať zdravé sebavedomie, s dôrazom na sebapoznanie, sebahodnotenie a sebazdokonaľovanie, zároveň sa budú vedieť vyrovnať s neúspechom
  • Deti si budú budovať pozitívny  vzťah, ochranársky postoj a úctu k životnému prostrediu ktoré ich obklopuje
  • Deti si budú rozvíjať pozorovacie schopnosti, zdokonaľovať pohyby, zvyšovať vytrvalosť a schopnosť vôľového úsilia pri pracovných činnostiach v prírode
  • Deti si budú osvojovať rôzne spôsoby oboznamovania sa s ľudovými tradíciami zvykmi, utvárať si k nim pozitívny a emocionálny vzťah
  • Deti si budú zdokonaľovať rečové schopnosti a rozvíjať predčitateľskú gramotnosť.

Poslanie materskej školy:

  • Pripraviť deti na úspešný vstup do základnej školy a na život v spoločnosti

Zameranie materskej školy:

            V našej materskej škole sa snažíme vytvárať pre každé dieťa radostné, harmonické a rôznorodé prostredie s priateľskou klímou. Veľký dôraz kladieme na estetické a podnetné prostredie v interiéri a exteriéri materskej školy. Zloženie triedy materskej školy je vekovo zmiešané, čo vytvára možnosti a príležitosti pre vzájomné učenie sa detí a sociálnu rôznorodosť. Uprednostňujú sa skupinové formy výchovy a vzdelávania, počas ktorých si dieťa spolupracuje s ostatnými v skupine, kde sa učia kooperácii, ohľaduplnosti či komunikácii s ostatnými. Zároveň veľký dôraz kladieme na individuálne formy výchovy a vzdelávania pričom rešpektujeme individuálne a vekové osobitosti, schopnosti a zručnosti detí. Činnosti detí v materskej škole sa uskutočňujú predovšetkým spontánnou a zámernou hrou, ktorá je základným prostriedkom, metódou a formou rozvoja osobnosti detí. Okrem rozvíjania základných kľúčových kompetencií detí vytýčených v Štátnom vzdelávacom programe je materská škola zameraná predovšetkým na environmentálnu výchovu a poznávanie slovenských regionálnych zvykov a tradícií.

Materská škola má v obci dlhú tradíciu a históriu. Budova je postavená v tichej oblasti na okraji obci, pričom susedí s krásnou a kľudnou prírodnou lokalitou. Okolitá príroda ponúka množstvo príležitostí k environmentálnej výchove, ako napr. poznávanie prírodných reálií – potok, les, lúka, pole atď., pozorovanie a kŕmenie kačiek v miestom potoku, prikrmovanie lesných zvierat v zimnom období, zber prírodných materiálov k tvorbe detí (gaštany, šípky, bahniatka...). Hlbšiemu utváraniu pozitívnych a ochranárskych postojov k prírode sa venujeme aj rôznorodými zámernými a spontánnymi aktivitami, ako sú triedenie odpadu, používanie odpadového materiálu počas pracovných a výtvarných vzdelávacích aktivít, prikrmovanie vtáctva na školskom dvore, pestovanie byliniek a ovocných kríkov, rozhovory s deťmi a pod. Pravidelne sa zapájame do environmentálnych súťaží, ako sú napr. Recyklohry a venujeme sa zberu rôznych materiálov.

Tak ako venujeme zvýšenú pozornosť základom environmentálnej výchovy u detí, tak u detí budujeme aj poznanie ľudových zvykov či tradícií, ktoré sa predovšetkým viažu k nášmu regiónu. Pozornosť zároveň venujeme aj na  novodobejšie oslavy národných a medzinárodných sviatkov. Počas jednotlivých ročných období prechádzame od októbrovej Úcty k starším, cez oslavy Dňa materských škôl až ku predvianočným a vianočným zvykom a tradíciám. Po novom roku nás obvykle čaká fašiangové obdobie počas ktorého sa pravidelne organizuje triedny karneval a je zakončené pochovávaním basy. Po fašiangoch prichádzajúcu jar vítame symbolickým vynášaním Moreny a pripravujeme sa na obdobie veľkonočných sviatkov. Nezabúdame ani na rodičov našich detí, ktorých si uctievame pri príležitosti Dňa matiek a Dňa otcov, a samozrejme ani na naše deti, pri príležitosti Dňa detí. Počas roka spolupracuje materská škola aj s obcou, formou rôznych vystúpení detí pre širokú verejnosť a využívaním obecnej knižnice.

Stupeň vzdelania

 

Absolvovaním posledného roka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole získava dieťa predprimárne vzdelanie. Dokladom o predprimárnom vzdelaní je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelávania. S účinnosťou od 1. septembra 2021 je pre každé dieťa, ktoré dosiahne päť rokov veku do 31. augusta, ktorý predchádza začiatku školského roka, od ktorého bude dieťa plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole, je predprimárne vzdelávanie povinné.

Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania

 

            Materská škola poskytuje celodennú výchovu a vzdelávanie, v prípade záujmu rodičov poskytuje aj poldennú výchovu a vzdelávanie. Dĺžka dochádzky do materskej školy je spravidla tri roky, pohybuje sa podľa rozsahu od nástupu dieťaťa až po plnenie povinnej školskej dochádzky.

OBSAHOVÉ CELKY

  •  VITAJTE, DETI!
  • ČAROVNÁ JESEŇ
  • V ZDRAVOM TELE ZDRAVÝ DUCH
  • ČAROVNÉ VIANOCE
  • ZIMNÉ RADOVÁNKY
  • ČAS RADOSTI - VESELOSTI
  • POSLOVIA JARI
  • ČO NÁM LÚKA PONÚKA
  • MôJ DOMOV
  • LETOM SVETOM

Vyučovací jazyk

Vyučovacím jazykom v materskej škole je štátny jazyk Slovenskej republiky – slovenský jazyk.